- RPCS3 и геймпад
- Эмуляция XBox-контроллера для геймпадов без аппаратной поддержки XInput.
- реклама
- реклама
- реклама
- реклама
- Help:Controller Configuration
- Namespaces
- Page actions
- Contents
- Which controller should I buy?
- DualShock 3
- DualShock 4
- DualSense
- Xbox or XInput-compatible
- Using DualShock 3 controller
- On Windows
- Using dedicated DualShock 3 pad handler
- Using XInput pad handler with ScpToolkit
- On Linux
- Using DualShock 4 controller
- On Windows
- On Linux
- Analog sticks not centered with evdev pad handler
RPCS3 и геймпад
Как заставить работать геймпад в RPCS3? У меня Logitech F710
Дистрибутив: Debian Sid/Fedora Rawhide
Logitech F710 есть же переключатель xinput — dinput, по факту он должен определяться как иксбокосовкой геймпад при переключении на xinput
ps похоже эта проблема еще не решена
Он всегда в Xinput стоит,неужели нету никакой возможности завести его в RPCS3?
если геймпад не поддерживается RPCS3, тут только остается мимикрировать под другой который поддерживается
ps а при переключении на dinput тоже не видит ?
Т.е как то сказать rpcs3 что у меня другой геймпад? Каким образом? С D-input то же не видит
What input devices can I use with RPCS3?
We currently support keyboard / mouse inputs and native DualShock 4 controllers. We also support XInput and MMjoy based controllers. Unfortunately, we currently do not natively support DualShock 3 controllers. You can however use third-party tools like SCP Driver Package to allow your DualShock 3 controller to function like an XInput controller. We plan to add additional input methods in the future as we implement more meaningful features to the emulator.
Пишет что есть поддержка Xinput.
Можно извратится, переключить на dinipt и эмулировать xinput, если поможет вот почитайте
Видимо ему чем-то не нравится xinput от logitech
Можно извратится, переключить на dinipt и эмулировать xinput, если поможет вот почитайте
Кхм, а в каком пункте там написано про эмуляцию xinput?
Кхм, а в каком пункте там написано про эмуляцию xinput?
В линусках нет виндового xinput и dinput и пады работают одинаково. Разница под линуксом между падами только в передаваемых кодах событий, а некоторые приложения не поддерживают произвольные пады и работают только с конкретной раскладкой (чаще всего xbox).
В этом случае можно мимикрировать под xbox контроллер, через xboxdrv я делал так: http://forum.ubuntu.ru/index.php?PHPSESSID=troo91jkqh59vgun4ueigvrlm2&top.
Еще замечал, что стим в линуксе при запуске с какого-то времени начал эмитировать боксовскую раскладку пада. После этого мне не пришлось использовать xboxdrv, но я не вникал в подробности и не знаю, можно ли использовать это в других приложениях.
Но я не уверен, что с rpcs3 получиться этим отделаться. Судя по симптомам пады под линуксом там поддерживаются совсем криво.
Источник
Эмуляция XBox-контроллера для геймпадов без аппаратной поддержки XInput.
В текущих реалия ПК-гейминга, современные игры поддерживают только XInput-совместимые геймпады, и только некоторые игры поддерживают DirectInput-устройства, и то, в основном применительно только к одному контроллеру — DUALSHOCK 4. Также стандарт DirectInput используется в различных гоночных и авиа-симуляторах, для работы игровых рулей и штурвалов.
реклама
Что такое XInput? XInput — это API, который позволяет приложениям получать данные от контроллера Xbox (или любого другого контроллера с аппаратной поддержкой XInput). Подробнее можно почитать тут.
А что же делать юзеру, если у него в арсенале оказался геймпад без аппаратной поддержки XInput, DirectInput-совместимый? Выкидывать геймпад? Продавать и покупать XInput-совместимый? Нет, это совершенно необязательно, потому что существуют различные варианты эмуляции XInput для DirectInput Only геймпада. Вот эти варианты мы сегодня и рассмотрим.
Сразу оговорюсь, эмуляторов DS4Windows и InputMapper, предназначенных для DUALSHOCK 4, в этой статье не будет. Для DUALSHOCK 4 существует отдельная статья в блоге, DUALSHOCK 4 в реалиях ПК, где эта тема раскрыта достаточно широко.
реклама
Вариант номер один — эмулятор x360ce.
Изначально эмулятор появился под названием «XBOX360 Controller Emulator v3.0 by Racer_S». Был он, мягко говоря, сыроват, пока его дальнейшим развитием не занялся пользователь с ником virus, обитающий тогда на сайте www.tocaedit.com. В дальнейшем всё это дело переросло в проект x360ce и существует по сей день.
Что представляет из себя x360ce эмулятор? Это кастомные библиотеки:
реклама
плюс файл с настройками:
x360ce.ini конфигурируете вы самостоятельно, конкретно под свой геймпад, с помощью утилиты из комплекта. После чего x360ce.ini и dll-файлы (как правило достаточно одного dll-файла — xinput1_3.dll) подбрасываются в папку с целевой игрой:
реклама
Настроек много и они не универсальные. Эмуляция может работать, а может и не работать, зависит от игры и подобранных настроек. Для 64-битных приложений, нужно использовать 64-битную версию библиотек. Если для вашего DirectInput-геймпада в системе не установлен драйвер с поддержкой вибрации, вибрации не будет и через эмулятор. x360ce не работает с UWP-приложениями.
x360ce-эмулятор был отличным решением несколько лет назад, но сейчас есть варианты поинтереснее. Впрочем, иногда он спасает.
Скачать x360ce можно тут.
Вариант номер два — XOutput эмулятор.
В XOutput принцип работы уже более продвинутый. При установке этого эмулятора, в систему ставится virtual bus driver (SCP драйвер-враппер, который также используют утилиты DS4Windows и InputMapper, для эмуляции XInput на геймпадах DUALSHOCK 4):
Но в отличие от заточенных под один геймпад DS4Windows и InputMapper, этот эмулятор всеяден и готов работать с любыми DirectInput геймпадами:
После настройки и активации эмуляции в системе (помимо нашего DirectInput геймпада) должен появиться XBox 360 геймпад:
Чтобы скрыть DirectInput сущность нашего геймпада от системы и игр, следует воспользоваться режимом «Exclusivity»:
должно стать так:
. по идее должно стать. Эмулятор достаточно капризный, в том, что касается эксклюзивного режима. Особенно на последних версиях Windows 10. Т.е. может и не работать.
Вибрации через эмулятор, даже если она поддерживается вашим геймпадом, и в систему установлен родной forcefeedback драйвер для DirectInput устройства, не будет:
У этого эмулятора есть неоспоримые преимущества перед x360ce: он работает в UWP-приложениях, он не требует никаких сторонних DLL-библиотек в папке с игрой, он легко включается и выключается, его можно добавить в автозагрузку, он работает с 32-битными и 64-битными приложениями.
Скачать эмулятор можно тут.
Также существует новая ветка разработки XOutput. Тут для полноценной работы потребуется другой пакет драйверов (вместо SCP) — ViGEm Bus:
Суть та же, но тут работа над софтом и драйвером идёт активнее.
Вот вам необходимые ссылки по новой версии XOutput:
И наконец вариант номер три — эмуляция XInput через Steam.
Steam поддерживает большое количество геймпадов «из коробки», т.е. не требуется дополнительных телодвижений для того, чтобы Steam распознал ваш геймпад, а точнее правильно определил раскладку кнопок и прочее.
Но нет ничего страшного, если ваш DirectInput-геймпад незнаком стиму.
Для того, чтобы для вашего DirectInput-друга, в играх из библиотеки Steam (или добавленных туда вручную), заработала эмуляция XInput (и прочие плюшки), нужно проделать следующие шаги.
Подключить геймпад к ПК, запустить Steam и перейти в режим Big Picture:
Перейти в пункт меню с настройками контроллера:
поставить галочку на «пользовательские настройки обычного геймпада»:
выбрать внизу, в обнаруженных контроллерах, ваш геймпад и настроить его в соответствии с подсказками на экране:
нажать «сохранить» и дать имя вашему геймпаду:
Всё. Теперь ваш геймпад поддерживается в Steam, и для него доступны все настройки для любой игры из библиотеки:
В играх (из библиотеки Steam) ваш геймпад будет определяться, как XBox 360 контроллер. Чтобы произвести дополнительные настройки по конкретной игре, нужно вызвать в процессе игры оверлейный экран Steam (кнопкой GUIDE) или комбинацией клавиш и произвести все необходимые манипуляции.
Источник
Help:Controller Configuration
Namespaces
Page actions
Before we begin, download the GamePad Test homebrew which will help visualise motion and pressure-sensitive information received by RPCS3 and can be used for troubleshooting. [Source]
Contents
Which controller should I buy?
This section is intended for those who do not own a controller right now and are looking into purchasing one, or who have a controller but need a new one with support for motion controls.
DualShock 3
Most DualShock 3 controllers sold online these days are FAKE. It’s impossible to tell fake controllers apart as they are made with the same molds and have same symbols and labels on them as official DualShock 3 controllers. Fake controllers might be missing some features (such as motion controls or pressure-sensitive buttons) and they are often not compatible with DualShock 3 drivers. For this reason it’s not recommended to purchase these controllers anymore. On top of that, even if you find a original controller then setting it up still involves installing additional software and requires far more effort than other options.
DualShock 4
DualShock 4 controllers are good choice for RPCS3 as they are commonly available in many colors and are easy to set up with the emulator. These controllers support motion controls as well, allowing you to play the games which require these features, and additionally it has the same symbols on the buttons as the PlayStation 3. However, to use these controllers on other games and emulators might require third-party tools that interfere with RPCS3. Some games do support DualShock 4 without third-party tools, but it’s not common and is mostly limited to games that were released for the PlayStation 4.
DualSense
For DualSense (PlayStation 5) controllers, the same notes apply as for DualShock 4 as these controllers are very similar for PC users. The games and software with native support for DualShock 4 are often not compatible with DualSense, but DualSense support might be more common in the future. DualSense also has additional features such as Adaptive Triggers and HD vibration, but as the time of writing these features aren’t utilised by RPCS3 or other PC software.
Xbox or XInput-compatible
If you mainly want a controller for PC games or other emulators then Xbox (or any third-party XInput compatible) controllers are a great choice as they are widely supported and do not require any additional software or third-party tools to work. However, they will not support features such as motion controls or pressure-sensitive buttons, which means that you will not be able to play games on RPCS3 that require these features. Additionally, the button labels on the controller will not match the ones that PlayStation 3 games display.
Using DualShock 3 controller
On Windows
Currently there are 3 methods of setting up your DualShock 3 (and SIXAXIS) to RPCS3:
- Using RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler by installing Nefarius’ DsHidMini driver. (recommended)
- Using RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler by installing the official DualShock 3 driver from Sony.
- Using RPCS3’s XInput pad handler together with the third-party tool ScpToolkit.
The three approaches have advantages and disadvantages so here’s a quick comparison between them:
Using dedicated DualShock 3 pad handler with DsHidMini driver | Using dedicated DualShock 3 pad handler with official SONY driver | Using XInput pad handler |
---|---|---|
Slightly complex installation instructions | Non-intrusive and simple installation | Very complex installation instructions |
Can be used in combination with other XInput devices in RPCS3 | Can be used in combination with other XInput devices in RPCS3 | Currently cannot be used in combination with other XInput devices in RPCS3 |
Bluetooth connectivity present when used in conjunction with Nefarius’ BthPS3 | No Bluetooth connectivity | Bluetooth connectivity present |
Permanently blocks all other Bluetooth device from connecting to the PC | ||
Some third-party DS3 controllers may work | No support for third-party DS3 controllers (e.g. PANHAI) | Some third-party DS3 controllers may work |
Need to uninstall third-party tools that access the DualShock 3 such as ScpToolkit | Need to uninstall third-party tools that access the DualShock 3 such as ScpToolkit | Pressure-sensitivity does not work with Nefarius’s version of ScpToolkit, need to use the original version linked below |
Preferable for users who already have original ScpToolkit v1.2.2.175 installed (or newer versions of ScpToolkit and aren’t interested in pressure-sensitive buttons) |
Using dedicated DualShock 3 pad handler
The recommended method is to use RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler. This can be done in two ways: by using the official DualShock 3 driver from Sony or by using Nefarius’ DsHidMini driver. This option lets users take advantage of all features such as pressure-sensitive buttons and motion controls.
Using Nefarius’ DsHidMini
DsHidMini is a universal driver for the DualShock 3 developed by Nefarius and is currently in Beta testing. It allows the DualShock 3 to be presented as different types of HID devices. In its «SXS» mode, the driver emulates the behavior of the official Sony driver, ensuring compatibility with RPCS3. When used in conjunction with Nefarius’ BthPS3, controllers can be connected by Bluetooth after being paired. To use RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler with Nefarius’ DsHidMini driver:
- Disable all third-party tools accessing the DualShock 3 controller (such as ScpToolkit).
- Follow DsHidMini’s installation guide.
- With the controller connected, open the DsHidMini Control UI and confirm that it’s in «SXS» mode, if it’s not then change to it.
- Select RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler in the Gamepad Settings menu.
Using the official Sony Driver
With Sony’s driver bluetooth functionality will be unavailable. To use RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler with Sony’s driver:
- Disable all third-party tools accessing the DualShock 3 controller (such as ScpToolkit).
- Download the DualShock 3 drivers v3.0.0.0 for Windows and install it. [Source]
- After completion of the installation, restart your PC.
- Connect the controller using a USB cable and press the PS button (in the middle of the pad) to allow the DualShock 3 to start sending reports to RPCS3.
- Select RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler in the Gamepad Settings menu.
Additional Notes
Re-enable deep sleep mode on Windows 10 (Official Sony Driver)
When you have installed official Sony driver, your DualShock 3 controller prevent Windows 10 to turn on deep sleep mode automatically (after the timeout you defined in windows settings). To re-enable this behavior, you simply need to disable your PlayStation 3 controller in device panel (under Human Interface Device (HID) list). Image
Don’t forget to re-enable it to play. Of course, you still can unplug the USB cable in the same manner.
Resetting the controller
DualShock 3 can sometimes become unresponsive when the PC is restarted with it being connected. This can manifest in the following ways:
- All 4 lights are blinking.
- Controller appears as disconnected
- Controller appears as connected, but none of the buttons work
To fix this, turn the controller around and press the Reset button on the back. It is located in the bottom of a small, circular hole at the center of the controller, next to a larger screw-hole. You’ll need a thin, long stick to reach it.
Using XInput pad handler with ScpToolkit
The alternative method is to use the XInput pad handler along with ScpToolkit. This option carries various benefits and drawbacks as mentioned in the table above. To use the XInput pad handler for the DualShock 3:
- Download ScpToolkit v1.2.0.160 along with Update v1.2.2.175.
- Extract ScpToolkit v1.2.0.160 and place the ScpServer folder in the location of your choice.
- Extract Update v1.2.2.175 over ScpServer folder and overwrite all files when prompted.
- Connect your controller to your PC using a USB cable or Bluetooth and let Windows automatically install the generic driver.
- Launch the ScpDriver.exe found in ScpServer/bin/ and click Install.
- Navigate to ScpServer/bin/Win64/ and launch SCPUser.exe. Test whether the input from your controller is correctly recognised. If the input is not recognised, restart your PC and try again.
- Once the input is correctly working, download the modified XInput wrapper and copy the XInput1_3.dll from the x64 folder to your RPCS3 folder and place it next to the rpcs3.exe.
- Select RPCS3’s XInput pad handler in the Gamepad Settings menu.
- As stated in the comparison above, this method prevents RPCS3 from recognising other XInput controllers. However, if users move XInput1_3.dll out of the RPCS3 folder, RPCS3 will be able to recognise both XInput and DualShock 3 controllers at the same time. However, doing so will cause the DualShock 3 controller to lose pressure-sensitive buttons and motion controls, behaving like a regular XInput device.
- Currently only one application can receive pressure-sensitive information over SCP interface, so if you already have something else running that uses this information (for example, another emulator) then DualShock 3 controller in RPCS3 may behave as a regular XInput device, or in some cases one of the two applications may crash.
- If SCPUser.exe crashes with the error The application was unable to start correctly (0xc0000142) in step 6, download this fork of the modified XInput wrapper and copy the XInput1_3.dll from the x64 folder to the Win64 folder and place it next to the SCPUser.exe. If this resolves the issue and your controller is detected, copy this .dll to your RPCS3 folder instead.
On Linux
The DualShock 3 on Linux works with HIDAPI, allowing for the controller to work through USB as well as Bluetooth. To use the DualShock 3 Backend, users need to create a file called /etc/udev/rules.d/99-ds3-controllers.rules (you will need root permissions to create this file), and fill it with the following:
After this you must either:
- restart your computer for these settings to apply or
- run sudo udevadm control —reload-rules and replug in your controller
This will allow RPCS3 to communicate with the DualShock 3. Users can then select RPCS3’s dedicated DualShock 3 pad handler in the Gamepad Settings menu.
Using DualShock 4 controller
On Windows
The DualShock 4 on Windows works with HIDAPI, allowing for the controller to work through USB as well as Bluetooth. There aren’t any additional steps required and the controller should just work with RPCS3’s dedicated DualShock 4 pad handler. However, please note that third-party tools like ScpToolkit or DS4Windows may interfere with RPCS3 and it is recommended to disable all such tools.
On Linux
The DualShock 4 on Linux works with HIDAPI, allowing for the controller to work through USB as well as Bluetooth. To use the DualShock 4 Backend, users need to create a file called /etc/udev/rules.d/99-ds4-controllers.rules (you will need root permissions to create this file), and fill it with the following:
After this you must either
- restart your computer for these settings to apply or
- run sudo udevadm control —reload-rules and replug in your controller
This will allow RPCS3 to communicate with the DualShock 4. Users can then select RPCS3’s dedicated DualShock 4 pad handler in the Gamepad Settings menu.
Analog sticks not centered with evdev pad handler
When using the evdev pad handler on Linux, some users may encounter cases where the analog sticks of the controller are not centered but stuck in the corner of the movement zone. This issue occurs when incorrect drivers are used for the controller.
Usually, analog sticks have a range from -x to +x while triggers use only a positive range from 0 to +x . However, some controllers use positive ranges for analog sticks as well which does not directly work with RPCS3’s implementation. Hence, the following workaround is required:
/.config/rpcs3/ and open evdev_positive_axis.yml . If this file does not exist in the directory, create it.
Before | After |
---|
This is not an exhaustive list of options available. Users are requested to toggle other options as required by their specific controller or driver.
Источник